• Executive.
  • Executive. Boost
  • Executive. Boost Growth
Publikacje
Talent na czas recesji

Fragmenty artykułu, który ukazał się oryginalnie w dodatku "Moja kariera" dziennika Rzeczpospolita. Opisywał on nasz rynek pracy po pęknięciu "bańki dot.comowej" i wynikającą z niej sytuację przedsiębiorstw. Sprawdźmy, które myśli odeszły już do lamusa. A może niektóre z nich są nadal aktualne?

Firma McKinsey, ogłaszając kilka lat temu raport pod tytułem "Wojna o talenty", zapoczątkowała trwającą do dziś dysputę. Tytułowa wojna to wyszukiwanie, przyciąganie, utrzymanie i odpowiednie nagradzanie utalentowanych pracowników, którzy mają odnosić sukcesy osobiste i przynosić sukces organizacjom, w których są zatrudnieni. W Polsce ten temat nie doczekał się dotąd uznania. Powody wydają się oczywiste: blisko 20-procentowe bezrobocie, bessa na giełdzie, kiepski stan finansów państwa i ogólny spadek wyników sprzedaży. Recesja. Trudno się dziwić, że właściciele i szefowie firm nie są skłonni poświęcać czasu i pieniędzy na zarządzanie efemerycznymi talentami. Muszą przecież na bieżąco gasić pożary i inwestować w to, co pozwala przetrwać w trudnych czasach. Chętni do pracy i tak się znajdą. (...)

Tymczasem to właśnie kryzys powinien rodzić refleksję i konsekwentną zmianę w zarządzaniu personelem.

Firmy konkurujące na danym - trudnym już obecnie – rynku (...) często dysponują podobnymi zasobami finansowymi, korzystają z tych samych źródeł informacji gospodarczej, a ich marki mają podobną rozpoznawalność wśród konsumentów. A jednak jedne są lepsze niż inne, dawni przodownicy tracą pozycję. U podłoża sukcesu lub porażki leży bowiem jakość ludzi na kluczowych stanowiskach. Jedne firmy mają (bo wyselekcjonowały lub rozwinęły) u siebie talenty, inne nie. A ograniczenie wzrostu lub sukces firmy ma często źródło w głowach i umiejętnościach jej przywódców. (...)

Wszelkie niskobudżetowe audyty menedżerskie, oparte tylko na standardowych technikach lub doświadczeniu konsultanta, są nierzetelne i zabierają cenny czas. Mogą zrobić dużo krzywdy ludziom i firmie. Narażają nas na znaczące koszty, wynikające z pozostawienia niewłaściwych ludzi na stanowiskach, rekrutowania tych, którzy się nie sprawdzą, utracenia talentów, które mają szansę przynieść firmie sukces. (...)

Krzysztof Tarka